Telttailemassa lasten kanssa: uhka vai mahdollisuus?

Kävimme ensimmäistä kertaa ikinä telttailemassa lasten kanssa. Olimme suunnitelleet jo aikaisemmin, että kokeilisimme telttailua lomallamme, mutta valitettavasti lomaviikollemme oli luvattu huonoa keliä melkein koko maahan, ja oli vaikea päättää mihin mennä tai että mennäänkö edes ollenkaan. Tutkimme tarkkaan sääkarttoja ja huomasimme, että tiistaille sääennustukset näyttivät suhteellisen hyvää keliä Taipalsaaren Kattelussaareen, ja siitä sitten tuumasta toimeen; pakkasimme auton ja otimme nokan kohti Taipalsaarea.

Taipalsaareen saapuessa keli oli kaunis, mutta erittäin tuulinen, päätimme silti jäädä sinne ja pystyttää teltan. Onneksemme paikalla ei ollut vielä tuossa vaiheessa muita telttailijoita, joten saimme valita paikan aivan rauhassa. Kovan tuulen takia koitimme valita sellaisen paikan, joka olisi hieman tuulelta suojassa, lisäksi parkkeerasimme automme vielä teltan eteen, niin että siitä muodostui meille lisätuulensuoja järveltä päin.

Kun olimme saaneet teltan pystytettyä, oli aika tehdä pieni tutkimusretki ympäristöön lasten kanssa.  Kattelussaarella on jäänteitä toisen maailmansodan aikaisesta Salpalinjasta ja lapsista oli erityisen hauska leikkiä aarteen etsintää ja kulkea bunkkereita pitkin.

Päivällisaikaan lähdimme nuotiokatokseen tekemään meille ruokaa, menussa meillä oli grillipihvejä, perunasalaattia ja patonkia tuorejuuston kanssa. Jälkiruoaksi valmistimme nuotiolla vaahtokarkkeja keksien kera, se oli lasten suurta herkkua. Nuotiopaikalla tutustuimme myös yhteen mukavaan  lapsiperheeseen, josta löytyi samanikäinen tyttö kuin meidän lapset ovat. Siinä ei sitten kauaan mennytkään, kun lapset jo kirmasivat keskenään aivan kuin olisivat tunteneet toisensa koko ikänsä. Myös me vanhemmat tulimme hyvin juttuun ja oli hauska sattuma, että he asuivat juuri siellä minne olemme suunnitelleet tulevaisuudessa muuttavamme, siitä löytyikin sitten jutun juurta.

Älä tee niin kuin minä teen, tee niin kuin minä sanon 😅

Kyllähän jokaiseen reissuun pitää mahtua jotain, joka ei juuri sillä hetkellä tunnu kovin hauskalta, mutta jälkikäteen on aika koomista. Koska lähdimme telttailemaan keskellä kesää ajattelimme ettei meidän tarvitse ostaa lapsille omia makuupusseja, ja että kaksi makuupussia ja muutamat extrapeitot riittäisivät meille kaikille, mutta tämä oli BIG mistake! Emme nimittäin saaneet tuskin yhtään nukuttua yöllä, kun lapset pyörivät ympäri ja varastivat kaikki peitot ja makuupussit itselleen. Itse tärisimme kylmästä ja kuuntelimme koko yön tuulen kovaa huminaa ja sateen pientä ropinaa. Molemmat olimme myös kuulevinamme kuinka jokin eläin kävi nuuskimassa telttamme ympäristössä, tämäkään asia ei edesauttanut unen saantia lainkaan. Aamulla "herätessämme" silmät tuskin pysyivät auki, mutta lapset olivat saaneet nukuttua kuitenkin oikein hyvin. Älä siis tee samaa virhettä kuin me teimme, vaan hanki kaikille omat makuupussit telttaretkeä varten.

Meidän telttaretki jäi tällä kertaa vain tähän yhteen päivään, sillä seuraavana päivänä satoi, eikä säätiedotus näyttänyt että sade olisi lakannut ihan heti, mutta toisaalta huokasimme myös helpotuksesta, että pääsisimme kotiin nukkumaan. Vaikka muilta osin telttaretkemme onnistui täydellisesti, niin pientä modifiointia pitää seuraavaa reissua varten tehdä ja suunnata vain nöyrästi makuupussikaupoille.

Meidän perheen vinkit telttailuun lasten kanssa:

• Valitse sopiva telttapaikka: Ennen telttaretkelle lähtöä tutustu eri telttapaikkavaihtoehtoihin. Valitse paikka, joka sopii lapsille ja tarjoaa turvallisen ympäristön ja josta mielellään löytyy WC. Lähellä oleva järvi, retkeilypolut ja mahdolliset leikkipaikat ovat plussaa. Varmista myös, että telttapaikalla on riittävästi tilaa teltalle ja mahdollisille leikeille.
  • Ota huomioon sääolosuhteet: Kannattaa tarkistaa sääennuste ennen telttareissua ja varmistaa, että ottaa mukaan oikeanlaiset vaatetukset niin aurinkoisia kuin sadekelejäkin varten. Kannattaa varustautua myös hyttysiin ja muihin ötököihin hyönteiskarkotteilla.
  • Suunnittele aktiviteetteja: Lapset tarvitsevat tekemistä ja viihdykettä, joten kannattaa suunnitella jo valmiiksi mitä aktiviteettejä tulette tekemään, kuten esim. luontopolkuja, uintia, kalastusta tai vaikkapa aarteenetsintää. Kannattaa ottaa mukaan myös pelejä, palloja ja esim. vaikka rantaleluja, jos telttapaikka on rannalla.
  • Tarkista tarvittavat varusteet: Tarkista ennen telttaretkeä, että teillä on kaikki tarvittavat varusteet mukana: teltta, makuupussit, makuualustat, mahdolliset retkikeittimet ellette käytä retkeilypaikan nuotiopaikkaa, ruoka- ja juomatarvikkeet, ensiapuvälineet ja taskulamput. Kannattaa ottaa mukaan myös riittävästi vettä ja välipaloja, jotta lapset pysyvät energisinä koko retken ajan.
  • Varaudu yllätyksiin: Aina sattuu ja tapahtuu ja retkeily ei eroa tästä. Varaudu siis yllätyksiin, kuten äkilliseen säämuutokseen tai pienten haavereiden hoitoon. Hätätilanteissa on tärkeintä pysyä rauhallisena ja antaa hyvää esimerkkiä lapsille.
  • Nauti yhdessäolosta: Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänän vinkkinä muista että kaiken ei tarvitse mennä täydellisesti, tärkeintä on viettää laatuaikaa yhdessä. Älä siis stressaa pienistä kommelluksista vaan muista, että tärkeintä on luoda unohtumattomia muistoja ja jakaa iloisia hetkiä yhdessä.

Telttailu lasten kanssa on loistava tapa luoda ikimuistoisia hetkiä perheen kesken ja tutustuttaa lapset luontoon. Se tarjoaa mahdollisuuden yhdessäoloon, seikkailuun ja uuden oppimiseen. Valmistautuminen ja huolellinen suunnittelu ovat kuitenkin avainasemassa, jotta telttaretki sujuu suunnitellusti ja ilman suuria kommelluksia.